Ring-Biljart Spel instructie

 

Ring-biljart wordt het best gespeeld met twee spelers. Ieder speler start met 15 rode of gele/groene ringen binnen de cirkel. (14 ringen op de Kaketoe Homas versie). Het doel is om alle eigen kleur ringen in één van de vier pockets te spelen. De eerste speler die alle 15 ringen van tafel speelt is de winaar.

Voorbereiding (ringen opstellen):
Aan het begin van de partij worden alle 15 rode en 15 gele/groene ringen in de ronde ring, in twee kringen, om en om opgesteld volgens onderstaande afbeelding. De buitenste ring op de ronde lijn.
In de Homas uitvoering worden de ringen in eerste instantie op de gekleurde ring afbeeldingen gelegd en de overige op de ringlijn.



Men spreekt af uit hoeveel partijen de wedstrijd zal bestaan.
De eerste partij wordt er getost om wie er moet starten. iedere volgende partij wisselt wie er moet beginnen.

Het Spel spelen:
Iedere speler heeft een eigen stootring welke alleen op de tafel komt tijdens de beurt van de speler. Na de stoot wordt de stootring van tafel genomen of weer op de stootlijn gelegd indien er nogmaals mag worden gestoten.

De stootring wordt, voor iedere stoot, naar keuze geplaats op de horizontale stootlijn waarbij de lijn door de ring heen te zien is. Ook mag de stootring op één van de twee rondjes die aan het uiteinde van de horizontale lijn zitten geplaatst worden.


Op de tekening is de groene lijn de stootlijn.

  Als de speler aan de beurt is, moet de stootring tegen een ring van de eigen kleur gestoten worden. Hierbij is het doel om steeds de eigen gekleurde ringen in één van de gaten te spelen danwel om strategische posities te verwerven. Welke eigen gekleurde ring(en) in de pocket(s) komen is niet van belang. Dit hoeft dus niet perse de aangestoten ring te zijn. Voor elke eigen gekleurde ring die in de pocket verdwijnt mag er nogmaals gestoten worden. Verdwijnen er tegelijk met één stoot twee ringen dan mag men dus nog tweemaal stoten.

Voor elke stoot wordt de stootring weer terug geplaatst op de horizontale lijn of de twee rondjes.
De beurt gaat naar de ander wanneer:
Er als eerste met de stootring een ring van de tegenstander kleur geraakt wordt. + 1 strafpunt*
Er geen eigen gekleurde ring in de pocket verdwijnt.
Er een ring van de andere kleur in de pocket verdwijnt.
De stootring in de pocket verdwijnt + 1 strafpunt*
Een van de ringen van de speeltafel af vliegt (moet terug in de midden cirkel geplaatst worden) + 1 strafpunt*
Een ring met de handen wordt aangeraakt (uitgezonderd de stootring voor het plaatsen op de afstoot lijn). De aangeraakte ring moet zo goed mogelijk teruggeplaast worden indien. deze is verschoven.
Er een ring niet meer plat op tafel ligt. Eén half op de ander, rechtop tegen de kant, enzovoort. De verkeerd liggende ring moet terug in de middencirkel geplaatst worden.
Er gekozen wordt om een beurt over te slaan teneinde 'moeilijk liggende ringen' opnieuw te kunnen opstellen.

* Een strafpunt betekent het terug op tafel brengen van een extra ring van de eigen kleur. Dit extra bovenop de ring of ringen die tijdens de stoot in de pocket of van tafel verdwenen. Als er tijdens een stoot een kleur van de ander weggespeeld wordt, komt deze niet terug op tafel. Bijvoorbeeld: Men stoot een eigen kleur ring en de stootring in de pocket. De ingestoten eigen kleur ring en een extra eigen kleur ring komen terug op tafel in de midden cirkel.

Indien er nog geen ringen in de pocket zitten van de kleur die terug op tafel moet komen, dan wordt de straf "kwijtgescholden".

Ringen die teruggeplaatst worden, moeten altijd in de middencirkel geplaatst worden. De tegenstander bepaald de positie van de ring(en) in de cirkel. De ringen mogen hierbij niet tegen andere ringen aangelegd worden.

De eerste die al zijn of haar ringen weggespeeld heeft, is de winnaar van de partij.

Er mag niet achteruit gestoten worden. Ofwel de keu mag niet verder gedraaid worden dan evenwijdig aan de horizontale stootlijn
zie afbeelding. Ringen die direct worden aangestoten mogen daarbij niet achterwaarts bewegen. Met direct wordt bedoeld: Niet via een kaatsing op een wand of andere ring.



Indien eigen ringen in een positie liggen waarbij ze niet voorwaarts gespeeld kunnen worden. Ofwel op of voor de eigen stootlijn, dan mogen deze in de middencirkel terug geplaatst worden middels een beurt overslaan. Eén beurt overslaan per 1 ring terug plaatsen. De terug plaats positie in de midden cirkel wordt door de tegenstander bepaald.

A.U.B. voor het opruimen de ringen natellen.
15 rode en 15 gele en 4 stootringen op de klassieke versie.
14 rode en 14 groene en 2 stootringen op de Homas versie.